Sunday, December 1, 2019

Дивачка, що закохалася в мозок (Венді Судзукі)

Дивачка, що закохалася в мозок
Кращі цитати з книги:


"Що різноманітнішими та складнішими є наші стосунки з оточенням, то більше нейронних зв'язків утворює наш мозок"

"навчання є стимулом для мікрозмін у структурі мозку"

"кращий спосіб глибинно вивчити щось - це навчання цього інших"

Тренуй Свій Мозок та Пам'ять (промо-лінк)

"існує дуже особливий період, який називають критичним строком і який триває впродовж перших шести місяців життя немовляти. Тоді мозок є особливо сприйнятливим для вивчення мов. Чудова робота професорки Патриції Куль з Університету Вашингтона показала, що мозок немовляти в цей період здатен засвоювати кілька мов одночасно."

"мозок утворений лише з двох видів клітин: нейронів (мозкових клітин) та нейроглії (клітин підтримки)"

"Мозкова пластичність - це здатність мозку змінюватися залежно від змін в оточенні."

"Музика активує частини мозку, що відповідають за винагороду, мотивацію, емоції та збудження, тобто мигдалеподібне тіло, очноямкову частину лобової кори, вентральну середню префронтальну кору, вентральну частину смугастого тіла та середній мозок."

"Префронтальна кора є командним центром розвинутого людського мозку й контролює всі виконавчі функції"

"спогади щодо фактів (таку здібність називають семантичною пам'яттю) чи подій (це зветься епізодичною пам'яттю); зазвичай ці обидва види запам'ятовування розглядають як одне ціле й позначають як декларативну пам'ять, тобто різновид пам'яті, у якому спогади можна викликати свідомо"

"різні форми пам'яті, зокрема чуттєва й рухова, працюють у різних відділах мозку, а не лише в медіальній скроневій частині"

"Декларативна пам'ять належить до форм пам'яті, спогади з яких можна викликати свідомо, за власним бажанням. До того ж існують дві головні категорії декларативної пам'яті, які залежать від структур медіальної скроневої частки. Епізодична пам'ять - пам'ять про автобіографічні події... З таких "епізодів" складається унікальна особиста історія кожного з нас. Семантична пам'ять, яка містить усю фактичну інформацію, яку ми здобуваємо впродовж життя: назви країн, таблиця множення та телефонні номери."

"Навички та звички. Це спогади, засновані на моторних навичках; завдяки їм ми можемо навчитися грати в теніс, бити по м'ячу в бейболі або автоматично відмикати ключами двері."

"Праймінг. Це термін описує явища, коли вплив на один стимул може вплинути на реакцію на інших"

"Робоча, або короткочасна пам'ять. Цей вид пам'яті називають "розумовим нотатником." Завдяки їй ми спроможні втримувати актуальну інформацію та користуватися нею. Здатність утримувати в голові числа та оперувати ними для прийняття рішення є прикладом робочої пам'яті."

"Ділянки скроневої частки, зокрема гіпокамп, енторинальна, періринальна та парагіпокампальна кора (по одній у кожній півкулі) є необхідним для основного виду пам'яті - декларативної"

"у пацієнтів з амнезією виявляються ушкодженими ті самі ділянки мозку, що й у хворих на деменцію та хворобу Альцгеймера."

"емоції можуть посилити пам'ять"

"Новизна - ще один ключ до поліпшення пам'яті."

"Цей зв'язок (зв'язок між тілом і мозком) походить від ідеї, що тіло сильно впливає на роботу нашого мозку, і навпаки: що мозок потужно впливає на те, як наше тіло почувається, як воно працює та відновлюється."

"багато досліджень показали, що аеробні вправи не лише покращують настрій, а й підвищують рівень тих трьох моноамінів, що, як ми знаємо, мають вирішальну роль у визначенні настрою: серотоніну, норадреналіну та дофаміну. Крім цих класичних, напряму пов'язаних із настроєм нейромедіаторів, рівень ендорфінів у мозку підвищують ще й фізичні вправи."

"група вчених у Німеччині надала докази того, що біг справді активує в людському мозку ендорфінну систему й що глибша вищезгадана ейфорія, то сильнішою є активація. Тож нейробіологія свідчить, що фізичні вправи підвищують рівень кількох різновидів нейромедіаторів, пов'язаних із настроєм та/або ейфорією і, швидше за все, принаймні частково є причиною піднесеного настрою, що з'являється після тренувань"

"Протистояти стресу спроможні три біологічні системи: соматична нервова система; вегетативна нервова система, яка містить симпатичний ("бийся або тікай") та парасимпатичний ("відпочинок та травлення") відділи, та нейроендокринна"

"Надто тривалий, хронічний стрес є отруйним як для нашого тіла, так і для мозку."

"Тривалий стрес також впливає на деякі системи мозку, зокрема на гіпокамп, префронтальну кору та мигдалеподібне тіло."

"Помірний стрес здатен прищепити нам несприйняття подальших стресів та підвищити нашу стійкість у стресових ситуаціях"

"Згідно з теорією дорослого нейрогенезу, фізичні вправи допомагають нам протистояти стресу та депресії, стимулюючи дорослий нейрогенез у гіпокампі"

"Стрес - це емоційна реакція. Знаючи це, ми можемо припинити його вплив на наші мозок і тіло, щоб зменшити поганий ефект."

"Залежність - це первинне хронічне захворювання мозкових систем задоволення, мотивації, пам'яті та пов'язаних із ними систем. Їхня дисфункція призводить до характерних проявів біологічного, психологічного, соціального та духовного характеру."

"Як і більшість речей, від яких ми відчуваємо задоволення, цукор активує те саме кло, що і кокаїн та героїн, однак меншою мірою."

"Міфи про креативність: Міф 1. За креативність відповідає права півкуля мозку. Міф 2. Креативність - прерогатива лише певних людей (творче мислення є лише варіантом звичайного повсякденного мислення, і тому його можна вивчати так само, як і будь-яку іншу когнітивну функцію). Міф 3. Усі творчі ідеї є оригінальними."

"Основний міф про мозок: ми використовуємо лише 10% його можливостей."

"Під уявою розуміють "здатність або механізм створення нових ідей, або образів, або концепцій зовнішніх об'єктів, які наразі недоступні для органів відчуття"" (!!!)

"існує помітна різниці між мозком досвідченої в медитації людини та новачка в цій справі. За результатами експерименту можна припустити, що велика кількість тренувань та медитацій, проведених монахами, вплинула на розвиток виразних гамма-хвиль, і це може свідчити про вищий рівень усвідомленого ставлення до навколишнього життя та уважність."

"Останні дані свідчать, що як фізичні вправи, так і медитація зрештою мають позитивний вплив на мозок"

"У ділянках мозку, які відповідають за увагу, оброблення інформації триває ефективніше у людей, що мають значний досвід у медитації"

"пластичність мозку надає нам неосяжну можливість змінюватися, необмежені варіанти стати кращими, ніж ми є зараз."

View all my reviews

No comments:

Post a Comment

Brain Words: How the Science of Reading Informs Teaching

  Speed reading practice  (promo) Book notes: “The more you read and study and experience life, the more words you add to that dictionary in...