Saturday, October 25, 2025

"Ім’я рози" Умберто Еко

 


тест на швидкість читання (промо)

Нотатки з книги:

“Досить усунути одне слово, щоб набув легкості цілий абзац.”

“Caput Mundi (Столиця світу (лат.))”

“У давнину мужі були гожі й високі, а тепер вони схожі на дітей або карликів, та се лиш одна з багатьох ознак занепаду світу, який старі-ється. Молодь не хоче здобувати знань, вченість занепадає, цілий світ ходить догори ногами, сліпі провадять сліпих і штовхають їх у прірву, птахи падають, ще не злетівши, осел грає на лірі, а воли танцюють, Марії вже не до вподоби споглядальне життя, а Марті — діяльне, Лія безплідна, а в Рахилиних очах - розкошолюбство, Катон же вчащає до лупанаріїв. Усе зійшло з путі істинної. Дяка Всевишньому, що у часи ті од свого вчителя я перейняв спрагу знань і відчуття праведної путі, яке не губиться навіть тоді, коли стежка вельми звивиста.”

“ліпоту вселенної явлено нам не лише як єдність у розма-ітості, але й як розмаїтість у єдності.”

“Вісім — число досконалості кожного чотиригранника, чотири — число Євангелій, пʼять — число просторів світу, сім — число дарів Святого Дужа.”

“Оце таким був мій учитель. Він не тільки вмів читати велику книгу природи, але й розумівся на тім, як ченці читали писані книги і мислили за їх посередництвом. І дар сей, як ми побачимо, немало прислужився йому в наступні дні.”

“Монастир без книг… це немов місто без багатств, фортеця без війська, кухня без начиння, стіл без наїдків, сад без зілля, лука без квітів, дерево без листя (лат.). Цитата, ймовірно, взята з твору Якоба Лоубера з картезіанського монастиря в Базелі (кін. XV ст.).”

“Під багатьма оглядами він є — чи був колись - великим чоловіком. Але саме тому він дивний. Лише малі люди здаються нормальними. У бертин міг би стати одним з тих єретиків, яких він допомагав палити, або ж кардиналом святої Римської Церкви. Він упритул підійшов до обох цих крайнощів. Коли я розмовляю з Убертином, мені здається, що пекло - це лише погляд на рай з іншого боку.”

“Дуже важливо, адже ми тут намагаємось зʼясувати щось, що сталося у громаді, яка живе книгами, між книгами, задля книг, а отже важливо й усе те, що говориться тут про книги.”

“Папа. Ці міста… кожне з них наче окреме королівство… А королями їхніми є купці. А їхньою зброєю є гроші.”

“Як каже стародавне прислівʼя, перо тримають лише три пальці, але працює все тіло. І все тіло болить.”

“Священна війна — се однаково війна. Тому, мабуть, священних війн бути не повинно.”

“Я почував себе отупілим від сну, бо денний сон — то немов плотський гріх: що більше його, то більше його хочеться, та однаково почуваєш себе нещасливим, ситим і спраглим водночас.”

“затям собі, що першим обовʼязком доброго інквізитора є обовʼязок підозрювати насамперед тих, хто здається щирим.”

“молоді, схоже, мають більшу потребу в сні, ніж старі, які вже виспалися досхочу, а тепер готуються заснути на цілу вічність.”

“правда неподільна, вона сяє сліпучою яснотою, яка не дає нам пере-половинити її — чи то боронячи свої інтереси, чи то через сором.”

“любов може шкодити тому, хто любить, коли вона надмірна.”

“Книги існують не для того, щоб у них вірити, а щоб їх вивчати. Нам слід замислюватись не над тим, що говорить та чи та книга, а над тим, що вона означає, і це чудово знали давні коментатори священних книг.”

“Божевільні та діти завжди кажуть правду”

“Добро книги в тому, щоб її читали. Книга складена із знаків, які говорять про інші знаки, а ті вже говорять про речі. Якщо її не читають, книга містить знаки, які не творять понять, а отже вона мертва.”

“Сон — це теж письмо, і чимало написаного є не чим іншим, як снами.”

“Подиву гідна твердиня, — мовив він, — у її пропорціях криється золоте правило, яке було закладене в будові ковчега. Складають її три поверхи, бо три — се число тройці, троє було ангелів, що відвідали Авраама, три дні прожив Йона у череві великої риби, три дні Ісус і Лазар провели у гробі; тричі Христос просив Отця, щоб той віддалив од нього чашу сю гірку, тричі Христос усамітнювався з апостолами, щоб помолитися. Тричі Петро відрікся від Нього і тричі Він являвся своїм учням після воскресення. Три є богословські чесноти, три священні мови, три частини душі, три різновиди розумних створінь — ангели, люди і демони, три є відміни звуку — vox, flatus, pulsus (Голос, дихання, биття), три є доби в людській історії — до закону, під час закону і після закону.”

“Але й квадратна форма, — вів далі настоятель, — багата на духовну науку. Четверо є сторін світу, пір року, стихій, четвірку творять тепло, холод, волога і посуха; народження, зростання, зрілість і старість; небесні, земні, повітряні і водні різновиди тварин; барви, які складають веселку, і число років, які минають від одного високосного року до другого. Звісно, — мовив Вільям, — якщо ж до трьох додати чотири, буде сім, а це наймістичніше число, а коли три помножити на чотири, буде дванадцять, число апостолів, а дванадцять на дванадцять дасть сто сорок чотири, а це число вибраних.”

“Це б мало мене здивувати: іти відпочивати, коли в нас лишалося всього лиш кілька годин, не виглядало мудрим рішенням. Але я вже добре знав свого навчителя. Що більше відпочивало його тіло, то більше працював розум.”

“Бійся, Адсо, пророків і тих, хто готовий померти за істину, бо зазвичай вони чинять так, що багато інших помирають разом з ними, часто ще до них, а іноді й замість них.”

“Лад, що його уявляє собі наш розум, це немов сіть або ж драбина, яка слугує для того, щоб кудись дістатися. Але опісля цю драбину слід відкинути, бо ми бачимо, що хоч вона й стала нам у пригоді, сама вона позбавлена сенсу, Er muoz gelichesame die leiter abewerfen, sô er an ir ufgestigen ist… (Треба відкинути драбину, піднявшись по ній (старонім.))”

Покращуй пам’ять, читай швидше, тренуй фокус - за допомогою програми для тренування мозку Readlax. (промо) 

No comments:

Post a Comment

"Ім’я рози" Умберто Еко

  тест на швидкість читання (промо) Нотатки з книги: “Досить усунути одне слово, щоб набув легкості цілий абзац.” “Caput Mundi (Столиця сві...