Monday, March 30, 2020

knowledge illusion - Ілюзія знання. Чому ми ніколи не думаємо на самоті (Steven Sloman)

Кращі нотатки та цитати з книги:

"... парадокс людства. Людський розум одночасно геніальний і жалюгідний, блискучий та ідіотичний."

"... ми часто не усвідомлюємо, як мало ми розуміємо. В результаті ми часто буваємо занадто самовпевнені - переконані у власній правоті щодо речей, про які насправді мало що знаємо."

Тренуй Свій Розум та Інтелект. (промо-лінк)

"Ми всі більшою чи меншою мірою страждаємо на ілюзію розуміння - ілюзію, що ми розуміємо, як речі працюють, хоча насправді наше розуміння мізерне."

"Просто вражає, який фрагментарним і неглибоким є наше розуміння знайомих нам предметів - навіть предметів, з якими ми стикаємось постійно"

"Розум - здатність витягати з потоку даних, що надходить до наших органів чуття, глибшу, абстрактнішу інформацію."

"Ключове значення розуму для розуміння ілюзії знання: зберігання деталей часто непотрібне для ефективної дії; загальна картина - це зазвичай усе, що нам треба."

"Причиново-наслідкове мислення - це наша спроба використати знання причиново-наслідкових механізмів для того, щоб зрозуміти зміни. Воно допомагає нам робити припущення про те, що станеться в майбутньому, через обмірковування того, яким чином певні механізми перетворять певні причини на певні наслідки."

"... ми постійно робимо висновки, але ці висновки не грунтуються на логіці з підручників - вони грунтуються на логіці причиново-наслідкових зв'язків." !!

"Замість мислити в категоріях пропозиційної логіки - логіки, яка каже нам, чи певне твердження істинне, чи ні, - люди мислять у категоріях каузальної логіки, логіки причиново-наслідкових механізмів" !!!

"Замість придушити неправильну інтиїтивну відповідь і трохи порозважати, щоб дійти правильної відповіді, люди просто вибовкують інтуїтивну відповідь - перше, що спало на думку."

"Надзвичайно роздумливих людей тягне до деталей, і цим вони відрізняються від більшості."

"Можливо, ми такою великою мірою покладаємося на десяткову систему числення саме тому, що маємо десять пальців. Відзначте, що діти часто рахують за допомогою пальців."

"У спільноті знань важливіше не мати знання, а мати доступ до знань."

"Велика частина людського розуміння складається просто з усвідомлення того, що знання десь там є. Глибоке розуміння зазвичай складається зі знання того, де це знайти. Тільки справжні ерудити оперують знаннями, що зберігаються в їхній пам'яті."

"Френк Кайл (відкрив ілюзію глибини пояснення)"

"ілюзії пояснювальної глибини: мені здається, що я розумію речі краще, ніж я їх насправді розумію, тому що я включаю розуміння інших людей у свою оцінку мого власного розуміння" !!!

"Сам акт пошуку в інтернеті і віднайдення відповідей на один тип запитань підсилив в учасників відчуття того, що вони знають відповіді на всі запитання, включно з тими, відповідей на які вони не шукали."

"найменший шматочок знань викликає в нас таке відчуття, ніби ми експерти"

"факти про людське невігластво становлять аргумент на користь представницької демократії, а не прямої демократії. Ми вибираємо представників. Ці представники повинні мати час і здатність знайти експертні знання, що допоможуть приймати хороші рішення."

"Сильні лідери застосовують силу спільноти знань, оточуючи себе людьми, які мають глибоке розуміння конкретних тем. Що ще важливіше, сильні лідери дослухаються до тих експертів."

"інтелект перестає бути здатністю людини доходити висновків і розв'язувати задачі - він стає мірою того, який внесок людина зробила в процес висновування та розв'язування задач, яким зайнята група. Для цього залучаються не лише індивідуальні спроможності до обробки інформації на кшталт хорошої пам'яті та швидких центрів здійснення обробки. До цього належатиме здатність розуміти кут погляду інших людей, ефективно чергуватися, розуміти емоційні реакції і слухати. Інтелект стає значно ширшим феноменом, якщо його розуміти в термінах спільноти знань."

"collective intelligence - колективний інтелект"

"успіх групи не є в першу чергу функцією інтелекту окремих її членів. Він визначається тим, наскільки добре вони працюють разом" !!!

"Люди створені насамперед для дії, а не для слухання лекцій, операцій із символами чи запам'ятовування фактів."

"Ілюзія розуміння виникає тому, що люди плутають розуміння зі знайомістю або впізнаванням."

"Навіть якщо ми запам'ятали текст, це не гарантія того, що ми його зрозуміли. Щоб зрозуміти текст, треба попрацювати над ним уважно і старанно, докладаючи зусиль, щоб у ньому розібратись. Треба подумати про намір автора... Багато учнів плутають вивчення з легким читанням."

"люди поверховіші, ніж їм здається, і що ми страждаємо від ілюзії знання"

"ми підвладні ілюзії знання, тому що плутаємо те, що знають експерти, з тим, що ми знаємо самі. Той факт, що я маю доступ до знань когось іншого, змушує мене почуватись так, ніби я вже знаю, про що кажу."

"треба визнати, що ви не знаєте того, чого ви не знаєте."

"для однієї публікації сьогодні в середньому потрібні зусилля і експертні знання майже 6 науковців. Як і в багатьох інших галузях, наукова спільнота функціонує завдяки командній роботі." !!!

"ефект Даннинга-Крюгера: ті, хто вміє щось найгірше, переоцінюють свої вміння найбільше. Цей ефект можна спостерігати, якщо дати групі людей певне завдання, а потім запитати їх, наскільки добре, на їхню думку, вони з тим завданням упоралися. Ті, хто показав погані результати, переоціюють свою успішність; ті, хто показав потужні результати, свою успішність часто недооцінюють."

"Розум схований у спільноті, а не в окремих людях. Тож процедури прийняття рішень, в яких було дано місце мудрості спільноти, даватимуть кращі результати з більшою імовірністью, ніж процедури, в яких вирішальну роль відіграватиме відносне невігластво окремих одинаків. Сильний лідер - це такий лідер, якиз знає, як надихнути спільноту і скористатися наявними у них знаннями, а також вміє делегувати відповідальність тим, хто має найільше спеціальних знань."

View all my reviews

No comments:

Post a Comment

"Мистецтво мислити системно" Донелла Медоуз

Швидкочитання (промо) Кращі нотатки з книги: “Це основна ідея теорії систем. Завваживши звʼязок між структурою та поведінкою, ми починаємо ...