Monday, November 24, 2025

"Есенціалізм. Мистецтво визначати пріоритети" Грег Маккеон

 

Нотатки з книги:

“Мудрість життя — у відсіюванні неістотного. (Лінь Юйтан)”

“у три німецькі слова: weniger aber besser. Українською це звучить так: менше, але краще. Точнішого визначення есенціалізму годі й шукати.”

“Суть есенціалізму — не займатися всім; його суть — займатися необхідним. Це не означає менше працювати. Це означає мудро інвестувати свій час та енергію, аби бути найефективнішими у найважливіших справах.”

Якщо ви самі не визначите пріоритетів - це зроблять за вас

“Здатність обирати - це те, що робить нас людьми. (Мадлен Ленгль)”

“вибір — це сама основа буття есенціаліста. Щоб стати есенціалістом, потрібно набагато уважніше ставитись до своєї здатності вибирати.”

Есенціаліст майже все вважає несуттєвим

“колишній технічний керівник Microsoft Натан Майрволд вважає (і підтвердив це мені особисто): «Найкращі програмісти продуктивніші за посередніх програмістів не в 10, не в 100, навіть не в 1000, а в 10 000 разів»?.”

“Стратегія — це компроміси й ухвалення рішень. Це свідомий вибір бути інакшим. (Майкл Портер)”

“професор Гарвардської школи бізнесу Майкл Портер називає «роздвоєнням стратегі». Якщо максимально все спростити, то розовоєння означає триматися власної стратегії — і одночасно намагатися перейняти стратегію конкурента.”

“А реальність така: аби погодитися на щось одне, треба відмовитись від кількох інших можливостей.”

“Можна намагатися уникати реальності компромісів, але втекти від них неможливо”

Без великого усамітнення жодна серйозна робота неможлива. (Пабло Пікассо)”

“у нас хибні асоціації зі словом зосереджуватись. Коли мова йде про вибір, люди зазвичай думають про зосередження як про певний стан. Однак зосередження — це ще й певна дія.”

“Один з керівників Twitter якось запитав мене: «Ти взагалі памʼятаєш, що таке нудьга? Такого більше не буває»… нікому не подобається нудьгувати. Але, знищивши всі шанси на нудьгу, ми втратили час, який використовували на роздуми і осмислення.”

“Один з підходів, який мені здався корисним, — 20 хвилин зранку читати класичну літературу (не блог, не газету, не новий пляжний роман). Це не тільки нівелює мою попередню звичку перевіряти електронну пошту, щойно прокинусь, а й задає координати нового дня. Це розширює горизонти і нагадує про теми й ідеї, важливі настільки, щоб витримати випробування часом.”

“Неважливо, можете ви присвятити цьому дві години на день, два тижні на рік чи просто пʼять хвилин кожного ранку — важливо, щоб у своєму завантаженому житті ви мали куди «сховатись».”

“Підготовчий курс журналістики у старшій школі Беверлі-Хілз вів Чарлі Сімс. Перший день курсу, на який прийшла і Ефрон, він почав так само, як і будь-який інший викладач журналістики: з пояснення концепції ліду”. Він розповів, що лід складається з відповідей на запитання чому?, що?, коли? і хто?. Ці відповіді — найважливіша інформація. Потім Сімс виклав факти: «Директор школи Беверлі-Хілз Кеннет Пітерс сьогодні оголосив, що наступного четверга усі вчителі старшої школи їдуть до Сакраменто на семінар з нових методів навчання. Серед доповідачів — президент Чиказького університету доктор Роберт Мейнард Гатчінс і губернатор Каліфорнії Едмунд «Пет» Браун». Учні застукали друкарськими машинками, намагаючись встигнути за темпом викладача. Потім віддали йому швидко написані ліди. Кожен намагався якомога стисліше пояснити, хто, що, коли і чому: «Марґарет Мід, Мейнард Хатчінс і губернатор Браун вивезуть учителів на…», «У наступний четвер вчителі будуть…» Сімс переглянув учнівські ліди. Він пояснив школярам, що вони всі зробили неправильно. Він сказав, що лід до цієї новини має звучати так: «Наступного четверга уроків не буде»."

“Слово «школа» походить від грецького слова schole, яке означає «дозвілля». Однак сучасна система шкільної освіти, що народилася в часи індустріальної революції, усунула з процесу навчання дозвілля — і більшу частину задоволення. Кен Робінсон, який присвятив дослідженню творчості у школах своє життя, помітив: школи вбивають у дітях потяг до творчості — замість того щоб живити її грою: «Ми продалися фаст-фудовій моделі освіти, і вона підриває наш дух і енергію так само, як фаст-фуд виснажує тіло… Уява — джерело всіх досягнень людства. І я вважаю, що способом, яким ми навчаємо своїх дітей і навчаємося самі, ми постійно наражаємо її на небезпеку»4. У цьому він має рацію.”

Гра не просто допомагає нам зрозуміти, що для нас суттєво важливо. Вона сама по собі суттєво важлива

“Найкращий з усіх наших активів — це ми самі. Якщо ми мало інвестуємо самі у себе — і я маю на увазі наш мозок, тіло й дух, — то завдаємо шкоди своєму головному інструменту. Один з основних способів, яким люди, а особливо амбітні, успішні люди, пошкоджують цей інструмент, — це брак сну.”

Година сну - декілька годин набагато продуктивнішої роботи.

Сон породжує креативність.

“Науковці вважають, що коли ми спимо, мозок активно працює, перекодовуючи та структуруючи інформацію. Отож, коли ми прокидаємось, у нашій голові можуть утворитись нові нейронні сполучення, які збільшують кількість варіантів рішень, — ранок у буквальному сенсі стає мудрішим за вечір.”

Наш найвищий пріоритет - захистити здатність визначати пріоритети

“як сказав мені колись один із топ-менеджерів Twitter: «Якщо відповідь - не однозначне “так”, тоді це “ні”». Це стислий підсумок фундаментального есенціалістського принципу, і це дуже важливо для процесу дослідження».”

“Можете називати це правилом 90%, і користуватися ним, коли приймаєте будь-яке рішення чи розвʼязуєте будь-яку проб-лему. Коли ви розглядаєте якийсь варіант, визначіть для нього один найважливіший критерій і на основі нього оцініть варіант від І до 100. Якщо оцінка хоча б трішки нижча за 90 — вона автоматично прирівнюється до нуля, і варіант можна відкинути.”

Якщо це не чітке «так», тоді це чітке «ні»

“Есенціаліст насмілюється твердо, рішуче, але ввічливо відмовляти. Погоджується тільки на те, що дійсно важливе для нього.”

“кожна людина щось продає (ідею, точку зору, думку) і бере за це платню — ваш час.”

“у глобальних масштабах повага набагато цінніша за популярність.”

“Памʼятайте: чітке «ні» краще за туманне безвідповідальне «так»”

“Ми маємо навчитись повільного “так” і швидкого “ні”.”

“«Упередження незворотних витрат» — це схильність продовжувати інвестувати час, гроші або енергію у щось програшне просто тому, що ми вже вклали певний ресурс, який неможливо повернути. Але, звісно ж, це може перетворитися на замкнуте коло: що більше ми інвестуємо, то більше нам хочеться довести справу до кінця і побачити, як повернуться наші інвестиції. Що більше ми у щось вкладаємо, то складніше нам відпустити це.”

“схильність недооцінювати чужі речі та переоцінювати свої, тому що вони вже належать нам.”

“У слові decision є латинський корінь cis або cid, що означає «різати» або «вбивати»”

“ми зазвичай виокремлюємо два типи діяльності, але Арістотель говорив про три. Перший тип — теоретична діяльність, кінцева мета — це правда. Другий тип — практична діяльність, мета — дія. Та є і третій тип: творча діяльність”

“Щодня роби щось, що на сантиметр наблизить тебе до кращого завтра. (Дуг Файєрбо)”

“дітей. У певний момент нас стало непокоїти, що в нашому помешканні забагато екранів. Діти мали телебачення, компʼютери, планшети, смартфони — витрачати час на неважливі розваги стало аж надто легко. Ми намагалися донести їм, що звички треба змінити, але можете собі уявити, на який ми наразилися опір. Варто було вимкнути телевізор чи обмежити дозволену кількість часу за компʼютером, як діти починали протестувати. Ми ж, як батьки, повинні були постійно контролювати ситуацію, а це вже заважало нам займатися важливими справами. Тож ми ввели систему жетонів”. На початку тижня кожній дитині видавали 1 жетонів. Їх можна було обміняти на півгодини перед екраном або на 50 центів у кінці тижня — тобто пʼять доларів або пʼять годин перед екраном на тиждень. Якщо дитина 30 хвилин читала книжку — вона отримувала ще один жетон, який також можна було обміняти на гроші або півгодини перед екраном. Результати виявилися неймовірними: за один вечір діти провели на 90% менше часу з пристроями, на стільки ж більше провели за читанням, до того ж ми стали набагато, набагато менше часу витрачати на контроль. Іншими словами, відсоток часу, витраченого на несуттєві заняття, різко зменшився, а відсоток часу, витраченого на важливе, різко збільшився. Знадобилося одне маленьке зусилля, щоб налаштувати систему — і все налагодилося."

“Усталений порядок — один з найпотужніших інструментів усування перешкод. Без усталеного порядку несуттєві відволікання вас подолають. Але якщо ми сформуємо усталений порядок, що плекатиме суттєво важливе, — почнемо дотримуватися його на автопілоті. Постійно гнатися за суттєво важливим не доведеться — воно відбуватиметься само собою, і про нього не треба буде думати. Не потрібно буде щодня витрачати безцінну енергію на визначення усіх на світі пріоритетів. Просто слід від самого початку витратити трохи енергії та сформувати усталений порядок, а тоді все, що нам залишиться, - дотримуватися його.”

“Із чим ми не можемо впоратися - це концентруватися на двох справах одночасно.”

“не дивитися телевізор і не переглядати фільмів у робочих поїздках, щоб мати час на роздуми і відпочинок”

Надавайте потрібну інформацію потрібним людям у потрібний час

вигорання - не відзнака

швидкочитання (промо) 

No comments:

Post a Comment

"Есенціалізм. Мистецтво визначати пріоритети" Грег Маккеон

  швидкочитання онлайн (промо) Нотатки з книги: “Мудрість життя — у відсіюванні неістотного. (Лінь Юйтан)” “у три німецькі слова: weniger a...