Saturday, August 6, 2022

Книга "Без меж" Джим Квік





"Мозок - найдорогоцінніший дарунок."

"Книга "Без меж" учить нас користуватися пʼятьма методами, що дають змогу досягати всього, що ми хочемо: Зосередженність, Навчання, Памʼять, Швидкісне Читання і Критичне Мислення." !!!

"Вміння вчитися - це найпотужніша суперсила, яка уможливлює набуття будь-яких інших навичок і талантів. Тож мета цієї книги - навчити вас вчитися"

"Дорослим потрібно бути дуже обережними зі словами, які вони вимовляють, бо ці слова дуже легко формують внутрішній світ дитини."

"якщо знання - це сила, тоді навчання - суперсила"

"Якщо ви не реалізуєте свій повний потенціал у навчанні й у житті, якщо є якийсь розрив між вашою поточною й бажаною реальністю, на все це є причина: певна межа, яку треба прибрати або відсунути. Ці межі є в трьох сферах:
  • обмеженість світосприйняття - ви маєте применшені сподівання щодо самих себе, своїх здібностей, речей, на які заслуговуєте, або взагалі не вірите в щось;
  • обмежена мотивація - вам бракує завзятості, цілеспрямованості або енергії, щоб діяти;
  • обмежені методи - вас навчили діяти у спосіб, що не дає змоги досягти бажаних результатів."

"Світосприйняття (ЩО): це створені нами ж і глибоко вкорінені переконання, підходи й припущення щодо того, хто ми є, як працює світ, на що ми здатні, чого заслуговуємо і що можна зробити (змінити)"

"Мотивація (НАВІЩО): мета, заради якої ми діємо. Енергія, яка нам потрібна для того, щоб діяти саме так, а не інакше."

"Метод (ЯК): конкретний процес, що дає змогу чогось досягнути; передусім ідеться про впорядковані логічні або систематичні інструкції."

"Тепер ми вже визнаємо той факт, що навчання - це нескінчений процес на все життя, адже ми маємо не відставати від стрімких змін. Найважливіше завдання - навчити людей вчитися. (Пітер Друкер)"

"Невролог Манфед Шпітцер застосовує термін "цифрове слабоумство", щоб позначити вплив, який зловживання цифровими технологіями справляє на наші розумові здібності. Він стверджує, що коли ми надто покладаємося на технології, канали короткостроковї памʼяті деградують внаслідок недозавантаження"

"дедукція - поєднення критичного мислення, процесу виконання завдань та творчого підходу"

"світлий бік технологій - те, як саме вони нас поєднують, навчають, дають сили й натхнення, полегшують життя."

"Усвідомлення проблеми є першим кроком до її вирішення."

"Кора є найбільшою частиною нашого мозку. Вона відповідає за складне мислення, короткострокову пам'ять та сенсорну стимуляцію. Кора складається з потиличної, тім'яної, скроневої та лобової часток. Мислення здебільшого відбувається в лобовій частці - а саме в цій частині знаходиться джерело логіки й творчості."

"Suzana Herculano-Houzel, "The Human Brain in Numbers: a Linearly Scaled up Primate Brain", Frontiers in Human Neuroscience, November 9, 2009 (2009), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2776484/"

"Courtney E. Ackerman, "What is Neuroplasticity? A Psychologist Explains [+14 Exercises]", https://positivepsychology.com/neuroplasticity/"

"тепер вчені знають, що (як і у випадку з головним мозком) протягом дорослого життя всередині ЕНС формуються нові нейрони, які можуть заміщувати старі, коли ті руйнуються. (https://www.mindful.org/meet-your-second-brain-the-gut/)"

"учені з'ясували, що кишкові клітини й справді використовують блукаючий нерв, щоб обмінюватись сигналами з мозком швидше, ніж це можна було б робити через кровообіг."

"Emily Underwood "Your gut is directly connected to your brain, by a newly discovered neuron circuit" https://www.science.org/content/article/your-gut-directly-connected-your-brain-newly-discovered-neuron-circuit"

"Дайте людині ідею, і ви збагатите її день. Навічть людину вчитися - і ви збагатите все її життя."

"Школа - чудове місце для навчання. Там нам кажуть, що треба вивчити, що думати і що запам'ятовувати. Проте не вчать (або майже не вчать), як ми маємо вчитись, як думати і як запам'ятовувати."

"у своїй новаторській книзі "Школа майбутнього. Революція у вашій школі, що назавжди змінить освіту." сер Кен Робінсон ..."

"Час - один із найважливіших ваших активів. Єдиний актив, який неможливо відновити."

"Дослідження свідчать, що людина забуває орієнтовно 50% набутої інформації протягом найближчої години, а протягом наступних 24 годин - у середньому 70% (https://qz.com/1213768/the-forgetting-curve-explains-why-humans-struggle-to-memorize/)"


"Щоб взяти від цієї книги максимум, пропоную вам простий метод швидкого навчання. Я називаю цей метод FASTER. Абревіатура розшифровується так: Забувай (Forget), Дій (Act), Формуй свій стан (State), Навчай (Teach), Плануй (Enter), Повторюй (Review)."

"Найважливіша мета оствіти - ввести людину в стан, коли вона постійно ставить запитання (Єписком Мендел Крайтон)"

"я раджу ставити три основні запитання.... :
  • Як я можу це використати?
  • Навіщо мені потрібно це використовувати?
  • Коли я буду це використовувати?
Замість пасивного читання завжди ставте ці запитання, засвоюючи знання."

"Дуже важливо розуміти, що ми несемо повну відповідальність за власні припущення і настанови. Коли ви погоджуєтеся з думкою, що весь ваш потенціал повністю під вашим контролем, сила цього потенціалу радикально зростає."

"Креативний геній. Ті, хто проявляє свою геніальність у творчості та продукуванні ідей. Шекспір був генієм завдяки блискучій здатності вигадувати історії, які чимало розповідають нам про нас самих... Коли ми вимовляємо слово "геній", то найчастіше маємо на увазі саме таких геніїв."

""Осяяний" геній. Тип людей, чий геній провляється у процесі взаємодії з іншими людьми. Опра Вінфрі є саме таким "осяяним" генієм, адже вона наділена надзвичайною здатністю налагоджувати звʼязок із серцем, розумом і душею дуже різних людей. Малаа Юсуфзай - теж осяяний геній. "Осяяні" генії найчастіше реалізуються у сфері комунікацій."

"Часовий геній. Тип людей, що проявляють себе завдяки здатності бачити світ масштабно і триматися обраного курсу. Нельсон Мандела був часовим генієм, адже міг бачити істину і мудрість у своїх ідеях, попри всі труднощі й перешкоди. Мати Тереза - теж часовий геній... Генії часу спроможні зазирнути далеко вперед у той час, коли решта не бачить далі свого носа."

""Сталевий" геній. Ці люди блискуче працюють зі всілякими дрібницями ,яких інші не помічають або не можуть передбачити. Яскравий приклад - Сергій Брін. Завдяки своїй геніальності він спромігся розпізнати потенціал роботи з великим обсягами даних і став одним із співзасновників Google."

"Життя не має меж, окрім тих, які встановлюєте ви самі (Лес Браун)"

"переживаючи позитивні емоції, наприклад радість, задоволення і любов, ми бачимо більше можливостей у своєму житті."

"Ми схильні спрймати рівень IQ як стале відображення наших інтелектуальних здібностей, але це не так. Тестування вимірює лише наші поточні академічні здібності, а не інтелект. Тести IQ досі не визначають творчий потенціал, не вимірюють прикладний інтелект (те, що називають "кмітливістю") й однозначно не вимірюють емоційний ітнелект, а всі ці три різновиди нашого потенціалу стають дедалі важливішими на роботі й у повсякденному житті."

"геніальність - не вроджена риса. Вона є результатом застосуванням знань і вмінь на практиці."

"Мотивація (іменник). Це мета, заради якої виконується дія. Енергія, яка потрібна комусь заради того, щоб поводитися певним чином."

"мотивація = мета х енергія х МПК"

"(мотивація) коли ми поєднуємо мету, енергію і маленькі прості кроки (МПК), то здобуваємо стійку мотивацію. Найвища форма мотивації - це стан потоку."

"Найвища форма мотивації - це стан потоку." !!!

"Нестача сну підриває ваші когнітивні здібності,  здатність зосереджуватися, памʼять і здоровʼя мозку. Нестачу сну - важливий фактор, що спричиняє депресію та багато інших афективних розладів."

"Ціль - це точка, якої ми хочемо досягнути. Мета - це причина, навіщо нам досягати цієї цілі."

"ставити перед собою SMART-цілі"

"S - Specific (конкретна). Ціль має бути чітко визначена. Не кажіть, що хочете розбагатіти. Скажіть, що хочете певну суму грошей."

"M - Measurable (вимірювана). Якщо ви не можете виразити свою ціль у цифрах, то не зможете й досягнути її."

"A - Actionable (здійсненна). Визначте реальні кроки, необхідні для досягнення цілі."

"R - Realistic (реалістична). Ваші цілі мають бути викликом для розвитку, але не надмірним викликом, щоб не котріло одразу здатися."

"T - Time-based (визначена в часі). Коли ми визначаємо термін досягнення цілі, це робить успіх набагато ймовірнішим."

"Щоб ціль "поселилася" не лише в голові, її варто передати рукам, тому варто наповнити її емоціями, тобто првоести крізь СЕРЦЕ (HEART)"

"H - Healthy (здорова). Цілі мають бути на користь ментальному, фізичному й емоційному здоровʼю"

"E - Enduring (стійка). Ціль має надихати і підтримувати в складні часи, коли хочеться здатися."

"A - Alluring (приваблива). Ціль має вабити й захоплювати, аби до неї притягувало."

"R - Relevant (актуальна). Ідеально, якщо ціль перегукується із завданнями, які виникають перед вами, метою вашого життя або з цінностями, які ви сповідуєте."

"T - Truth (істинна). Хай ціль збігається з вашими внутрішніми бажаннями та уявленнями про істину."

"Доктор Єва Селхеб "Як дорога автівка, - пише вона, - ваш мозок найкраще функціонує на найкращому паливію Високоякісна їжа, насичена вітамінами, мінералами й антиоксидантами, живить мозок і захищає його від окислювального стресу - від впливу "сміття" (вільних радикалів), яке виробляється в процесі споживання кисню організмом і цілком може завдавати шкоди клітинам""

"Eva Selhub, "Nutritional Psychiatry: Your Brain on Food" (https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626)"

"Jim Kwik, "Kwik Brain with Jim Kwik: Eating for Your Brain with Dr. Lisa Moscons" (https://www.jimkwik.com/podcast/kwik-brain-088-eating-for-your-brain-with-dr-lisa-mosconi)"

"Їжа для мозку - десятка найкращих: 1) Авокадо 2) Чорниці 3) Броколі 4) Темний Шоколад 5) Яйця 6) Листова зелень 7) Сьомга, сардини, ікра 8)Волоські горіхи 9) Куркума 10) Вода"

"Перелік поживних речовин та їх вплив на мозок ви можете знайти на сайті Національного інституту охорони здоровʼя США. Table 1: Select Nutrients that Affect Cognitive Function (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2805706/table/T1/)"

"Brain foods: the effects of nutrients on brain function https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2805706/"
"Heidi Godman, "Regular Exercise Changes the Brain to Improve Memory, Thinking Skills" (https://www.health.harvard.edu/blog/regular-exercise-changes-brain-improve-memory-thinking-skills-201404097110)"

"Ми маємо чіткі підтвердження того, що стрес може призводити до деградації мозку, тому особливо важливо знайти способи, що дадуть змогу уникнути стресу або зменшити його рівень."

"Якщо ви прагнене краще зосереджуватись, то вам треба добре висипатися. Якщо ви прагнете ясніше мислити, вам варто добре висипатися. Якщо ви хочете ухвалювати зваженіші рішення або мати кращу памʼять, треба висипатися."

"Якісний сон (у достатній кількості) є таким само важливим для виживання, як їжа і вода. Без сну неможливо сформувати і підтримувати в мозку нейронні звʼязки, котрі допомагають навчатися і запамʼятовувати. Також стає важче зосереджуватися і швидко реагувати. Сон відіграє важливу роль у роботі багатьох мозкових функцій, зокрема в обміні інформацією між клітинами (нейронами). По суті, мозок і тіло під час сну залишаються доволі активними. Нещодавні дослідження засвідчили, що сон - це як прибирання в домі, адже він вичищає з мозку токсини, що накопичуються під час неспання (Національний інститут охорони здоровʼя США)"

"Є дедалі більше свідчень, що нестача сну тісно повʼязана з душевними і фізичними розладами, зокрема депресією, дратівливістю, імпульсивністю, серцево-судинними захворюваннями тощо."

"у вас завжди для засинання є ефективний інструмент - медитація. Користі від медитації дуже багато - від стимулювання імунітету і подолання тривожності аж до збільшення маси сірої речовини в мозку. І один із позитивних впливів медитації - подолання безсоння."

"Спочатку ми формуємо свої звички, а потім звички формують нас. (Джон Драйден)"

"для того аби нова поведінкова модель перетворилася на звичк, треба в середньому 66 днів, хоча в учасників цей термін становив від 18 й аж до 254 днів" (B. J. Fogg "A Behavior Model for Persuasive Design")

"Фогг ототожнуює  спроможність із простотою виконання, зауважуючи: коли щось для нас є простим, імовірність того, що ми справді це зробиом, є набагато вищою. Він визначає шість факторів простоти: 1) час (ми вважаємо спрау простою, якщо у нас є час, щоб її виконати); 2) гроші (на нашу думку, те, що надто дорого коштує, не може бути простим); фізичні зусилля (для нас прості ті дії, які легко виконати фізично); 4) мозкові цикли (проста рботоа не напружує наш мозок, і ми завжди уникаємо завдань, над якими варто добряче подумати); 5) соціальна неприйнятність (причина в мотивації, яка базується на сприйнятті людей, що нас оточують; звичайні дії не повʼязані з порушенням соціальних норм); 6) нерутинність (одне з мірил простоти - те, наскільки дія порушує наше звичне повсякденне життя)"

"У своїй революційній книзі "Потік. Психологія оптимального досвіду" психолог Мігай Чиксентмігаї визначає потік як "стан, в якому люди настільки занурені в якусь діяльність, що все інше перестає мати якесь значення; сам цей досвід є настільки приємним, що люди готові продовжувати свою справу за будь-яку ціну, просто заради самої дії.""

"вісім ключових характеристик потоку:
  1. абсолютна концентрація;
  2. цілковита зосередженість на меті;
  3. відчуття, що час пришвидшився або сповільнився;
  4. відчуття, що саме собою це переживання є цінною винагородою;
  5. відчуття невимушеності;
  6. відчуття, що завдання є непростим, але й не надто складним;
  7. відчуття, що все відбувається якось майже саме собою;
  8. відчуття комфорту від того, що робиш."

"чотири стадії потоку: 1 - боротьба; 2 - розслаблення; 3 - потік; 4 - консолідація"

"У XXI сторіччі неграмотні - це вже не ті, хто не вміє читати й писати, а ті, хто не вміє вчитися і перевчатися, зупинившись на здобутих навичках. (Алвін Тофлер)"

"якщо ви будете повертатися до матеріалу за певні проміжки часу, особливо зосереджуючись на тій інформації, яку не запамʼятали під час попередніх переглядів. Такий підхід дасть змогу максимально використовувати ресурси мозку."

"Одна з причин, чому нам не вдається належним чином слухати, полягає в тому, що ми не спрямовуємо на цей процес усю потужність нашого мозку. Салліван і Томпсон, які проводили в Університеті Карнегі-Меллон дослідження щодо природи цифрових відволікальних факторів, зазначають, що "людський мозок спроможний засвоювати інформацію зі швидкістю до 400 слів на хвилину. Навіть найспритніший нью-йорський промовець вимовляє орієнтовно 125 слів на хвилину. Тож цілком імовірно, що дві третини вашого мозку займаються чимось іншим, поки хтось із вами розмовляє"" (Bob Sullivan and Hugh Thompson, "Now Hear This! Most People Stink at Listening [Except]" Scientivic American, May 3, 2013, https://www.scientificamerican.com/article/plateau-effect-digital-gadget-distraction-attention/ )

"Наш мозок вправно функціонує лише в тому випадку, якщо послідовно докладати зусиль, аби тримати його в формі."

"не буває хорошої чи поганої памʼяті - є лише натренована й занедбана."

"Доктор Вільям Клемм... наводить пʼять причин, чому важливо розвивати памʼять: 1) Запамʼятовування - це фітнес для розуму. 2) Ні, ви не завжди зможете загуглити. 3) Зміст нашої памʼяті створює репертуар нашого мислення. 4)  Ми мислемо за посередництвом ідей, що утримуються в короткостроковій памʼяті, й отримати до них швидкий доступ можна лише в тому разі, якщо вони добре зафіксувалися в довгостроковій памʼяті. 5) У процесі тренування памʼяті формуються механізми і схеми памʼяті й навчання, які покращують здатність до здобуття нових знань."

"Асоціації - ключ не лише до хорошої памʼяті, а й до успішного навчання: аби засвоїти будь-який фрагмент інформації, він мусить асоціюватися у вас із чимось, що ви вже знаєте."

"Коли ми додаємо емоцію, спогад закріплюється міцніше."

"майже неможливо перетворити навчання на динамічну і свіжу частину свого життя, якщо ми не любимо читати"

"Читання стимулює мозок. Читаючи, ви використовуєте низку функцій мозку, тобто це дуже інтенсивна і корисна вправа. Як занзначає доктор Кен Пух, президент і директор дослідницького відділу в Лабораторіях Гаскінсв: "Під час читання в єдиній нейронній мережі взаємодіють частини мозку, які розвивалися для виконання різних функцій - як-от зір, мова та асоціативне навчання, - і це доволі складне завдання.""

"читання - це неймовірно крисна вправа для розуму, адже мозок є своєрідним мʼязом, який лише зміцнюється, якщо його навантажувати"

"Lauren Duzbow, "Watch This. No. Read It." (https://www.oprah.com/health/how-reading-can-improve-your-memory)"

"Читання зміцнює памʼять. Оскільки під час читання ви тренуєте свій мозок, він починає краще функціонувати."

"Читання покращує здатність до зосередженості. Коли ми читаємо книжку або навіть газету, то, крім іншого, тренуємо свою здатність зосереджуватися на одному предметі. Більша частина уваги спрямовується саме на текст."

"Читання розширує словниковий запас... Читання дає вам змогу природним чином розширювати свій словниковий запас. Чим більше ви читаєет, тим більше ознайомлюєтеся з різними жанрами в різних контекстах."

""Keep Reading to Keep Alzheimer's at Bay" Fisher Center of Alzheimer's Research Foundation (https://www.alzinfo.org/articles/reading-alzheimers-bay/)"

"Читання розвиває уяву."

"Читання поглиблює здатність до розуміння."

"Середньостатистична людина читає зі швидкістю від 150-250 слів на хвилину. Цей показник також залежить від того, наскільки складним є матеріал."

"Ефективність читання має два головних елементи: швидкість читання і розуміння прочитаного."

"Читання є не мірилом інтелекту, а просто навичкою, а будь-яку навичку можна розвинути й покращити."

"Внутрішнє промовляння - це, так би мовити, ваш внутрішній голос (коли вимовляєете слова подумки, коли читаєте цей текст)"

"Щоб оцінити картину, зовсім не обовʼязково досліджувати кожен мазок пензля. Так само немає потреби мусолити кожне слово в книжці, щоб оцінити красу тексту."

"Дослідження свідчать, що використовувати палець під час читання, ми можемо пришвидшити читання від 25 до 100%."

"Розвивайте периферійний зір. Широта перифіерійного зору визначає, скільки літер або слів ваше око може побачити з одного погляду. Розширивши периферійний зір, ви зможете побачити й усвідомити більше слів на кожен погляд. Більшість людей привчені читати по одному слову за раз. Насправді ви можете читати набагато більше."

"інструмент, якей дасть вам змогу витіснити цей внутрішній голос, - рахування. Для цього вам просто потрібно під час читання вголос рахувати: "Один, два, три ..." тощо. Ви переконаєтеся, що дуже важко рахувати вголос і подумки промовляти слова прочитаного. Завдяки цьому прийому ви зменшите внутрішнє промовляння, підштовхуючи себе до того, щоб частіше бачити слова, ніж вимовляти їх. Це сприятиме збільшенню швидкості читання й рівня розуміння тектсу."

"Рішення можна знайти лише в тому разі, якщо розглянути ситуацію з різних боків."

"Доктор Едвард де Боно розробив особливу концепцію шести капелюхів мислення. Це інструменти, що допоможуть зійти з будь-якої колії монотонного мислення, в яку ми одного разу можемо потрапити. Цю модель регулярно використовують у різних групах для продуктивного вирішення проблем."

""Six Thinking Hats," the De Bono Group https://www.debonogroup.com/services/core-programs/six-thinking-hats/"

"Який ваш розум? 1. Просторовий. 2. Тілесно-кінестетичний. 3. Музичний. 4. Лінгвістичний. 5. Логічно-математичний. 6. Міжособистісний. 7. Внутрішньо-особистісний. 8. Натуралістичний."

"модель ВСК, за допомогою якої ми визначаємо, як саме та чи та людина навчається нового: В - візуальний канал, С - слуховий канал, К - кінестетичний канал."

"Ментальні моделі є шаблонами мислення, які допомагають нам осмислювати навколишній світ. Сприймайте їх як певні спрощення."

"ніколи не слід ухвалювати рішення, якщо володієш менш ніж 40% інформації, яку реально здатний отримати, а також не варто намагатися зібрати понад 70% інформації, яка теоретично є доступною."

"Коли ви зібрали орієнтовно 70% всієї інформації, то, ймовірно, слід вже щось вирішити, бо інакше можна втратити можливість."

"Matt Callen, "The 40/70 Rule and How it Applies to You""

"Для заснування компанії на мільярд доларів потрібно просто вирішити проблему на десять мільярдів"

"Лінійне мислення зосереджене на тому, щоб зробити щось краще, а експоненційне - на тому, аби зробити щось інакше. Лінійне задовільняється зростанням на 10%, а експоненційне прагне зростання в 10 раізв"

"Mark Bonchek, "How to Create an Exponential Mindset", https://hbr.org/2016/07/how-to-create-an-exponential-mindset"

"єдина мета життя від початку полягала в тому, щоб передавати далі те, про що ти дізналася. Вищої мети немає. Тож, якщо ти запитуєш, що робити з тим знанням, яке ти нині здобуваєш, я скажу - передавай далі"

"Не варто стискати інформацію, щоб вона помістилася у ваш розум, - краще розширюйре розум, щоб він вміщував більше інформації."

"Оптимізуйте процес навчання. Навчання відбувається не лише у школі. Ми вчимося все життя."

"Виділіть щодня певний час на читання - нехай навіть десять хвилин. Читання дає силу, і згодом вона накопичується. Найголовніше - постійність."

"Лідери народжуються з читачів. Читання - чудовий фітнес для розуму. Памʼятайте, що, прочитавши лише одну книгу, ви можете завантажити в себе не одне десятиріччя досвіду."

техніка швидкого читання (промо-лінк)


No comments:

Post a Comment

Brain Words: How the Science of Reading Informs Teaching

  Speed reading practice  (promo) Book notes: “The more you read and study and experience life, the more words you add to that dictionary in...