Thursday, December 11, 2025

"Сталість уваги в епоху цифри" Глорія Марк

 


тест на швидкість читання (промо)

Кращі нотатки з книги:

“Мої дослідження, а також дані колег свідчать про те, що за останні пʼятнадцять років, упродовж яких люди активно використовують електронні пристрої, тривалість концентрування уваги надзвичайно зменшилася. За екранами компʼютерів та смартфонів вона стала катастрофічно короткою й у середньому зараз становить приблизно сорок сім секунд. Під вплив потрапили всі покоління: і бебі-бумери, і покоління Х з міленіалами, і покоління Z.”

“пропускна здатність людського розуму значно менша за наявні обсяги інформації”

“У цифровому світі немає місця потоковим станам, адже наша увага скаче від екрана до екрана. Вона є короткотривалою, динамічною та нестабільною. Я називаю її кінетичною.”

“Нейроергономіка стала новою галуззю науки, що відстежує мозкову активність людей під час виконання робочих завдань для того, щоб визначити рівень їхнього когнітивного навантаження.”

“За теорією когнітивних ресурсів, різні види діяльності, що залучають зір, слух або систему просторової орієнтації, потребують різних когнітивних ресурсів. Прикладами таких операцій є читання новин, розмови телефоном або відеоігри, що потребують навичок орієнтування в просторі. Паралельно виконувати завдання, що конкурують за однакові типи ресурсів, яких вони вимагають, — наприклад, слухати аудіоконференцію та одночасно вести телефонну розмову, буде надзвичайно складно, не припускаючись помилок.”

“відпустка у спокійній місцевості надасть змогу мізкам перезавантажитися. Навіть двадцять хвилин контакту з природою допоможуть освіжити розум”

“проста бездумна гра типу Two Dots, у якій, як це можна зрозуміти з назви, треба просто зʼєднувати крапки, також може дати вашим мізкам відпочити.”

“Використання когнітивних ресурсів — це важлива стала теорія, яка допомагає пояснити функціонування уваги.”

“Кінетична увага позначає динамічний стан уваги зі швидкими перемикання-ми, скажімо, між програмами, соціальними мережами та інтернет-сайтами або між компʼютером і телефоном.”

“Тест Струпа… Тестованим пропонують два списки назв кольорів, що відображаються на папері чи екрані. В одному списку колір шрифту відповідає кольору, що позначає написане слово (тобто слово синій відображається синім шрифтом). У другому списку значення слова та колір шрифту не збігаються (наприклад, слово синій тепер написано жовтим). Завдання учасників експерименту полягає в тому, щоб правильно назвати колір шрифту. І якщо з першим списком проблем не виникає, то під час роботи з другим спостерігається тенденція читати саме слово, а не «зчитувати» колір його шрифту.”

Тест Ступа у вигляді гри для мозку (промо) 

“Стан, який описували всі учасники його досліджень, Чиксентміга назвав потоком… Потік — це унікальний і дуже корисний творчий стан, у якому людина викладається на максимум.”

Зосередженість — це тимчасовий стан, у якому люди почуваються цілковито зануреними в діяльність, що водночас вимагає від них використання специфічних навичок. Параметри складності виконуваної роботи та глибокого занурення в неї корелюють із факторами мотивації, активізації, концентрації, креативності та задоволення. Але не варто плутати цей стан з потоком. Наприклад, я можу зосередитися на інструкції з експлуатації, але водночас не відчувати натхнення, не втрачати лік часу, не використовувати свої уміння з максимальною ефективністю, як це відбувається в стані потоку. Тому зосередженість радше треба розглядати як різновид залученості, що може стати передумовою виникнення стану потоку.”

“Коли люди завзято займаються чимось і зовсім не відчувають складнощів, ми говоримо про стан «рутинності» уваги. На рис. 1 йому відповідає горішній лівий квадрант. Рутинні дії є механічними й автоматизованими. Вони легко захоплюють нашу увагу.”

“Рис. 1. Схематична модель варіативності станів уваги”

“Оскільки рутинна робота передбачає нескладні завдання, відповідний тип уваги потребує менше когнітивних ресурсів. Тепер стає зрозумілим, чому люди можуть грати в ігри на кшталт Candy Crush годинами щодня і не відчувати втоми.”

“Ми так звикли до переривань, що починаємо самі собі їх влаштовувати.”

“Ми оцінили рівень ментального навантаження та стресу учасників за допомогою індексу робочого навантаження NASA-TLX, який є валідним мірилом обсягів використовуваних когнітивних ресурсів.”

“дослідження доводить, що в умовах відсутності доступу до електронної скриньки ми краще зосереджуємося на роботі, позбавляємося когнітивного навантаження від опрацювання кореспонденції, зберігаємо, а не витрачаємо на відволікання власні когнітивні ресурси, створюємо сприятливіші умови праці, мінімізуємо рівень стресу, а також маємо можливість налагодити та підтримувати соціальну взаємодію з іншими.”

“Згідно з теорією семантичної памʼяті, людська памʼять структурована у вигляді мережі взаємоповʼязаних концептів. Так, уявлення про дощ неминуче активує когнітивний образ парасольки, а згадка про Діснейленд майже невимушено відносить думками до Каліфорнії.”

“Британський антрополог Робін Данбар виявив, що кількість людей, з якими інші можуть природно підтримувати стабільні міжособистісні стосунки, становить близько ста пʼятдесяти.”

“рутинізація має свої переваги. Передусім вона займає наш розум, але не вимагає багато когнітивних ресурсів. Її простота дозволяє відволіктися від складних проблем і водночас зберегти відкритість розуму. Вона також створює простір для генерації нових ідей або дозрівання попередніх. Тож для всіх цих творчих особистостей рутинні заняття є навмисним, ба навіть цілеспрямованим, способом відволіктися. Подібний рід занять можна організувати й на своєму мобільному пристрої. Наприклад, чудово згодяться ігрові додатки типу Tetris чи Wordle. Зрештою виходить, що рутинні заняття здатні послужити нам краще, ніж ми могли б уявити.”

Ігрові застосунки для тренування мозку, памʼяті та фокусу (промо) 

емоція — це реакція на якусь внутрішню (думка, згадка) або зовнішню (дзвінок від подруги) подію

“Тривала концентрація над складними завданнями створює когнітивне навантаження.”

“Висновки за підсумком обох досліджень можна сміливо приміряти на реальне життя дітей: перегляд швидкісного відеоконтенту призводить до того, що діти втрачають можливість контролювати власні імпульси. Те ж саме відбувається і з дорослими в умовах дефіциту когнітивних ресурсів. Ці результати узгоджуються з гіпотезою про те, що перегляд медіа зі швидкою зміною кадрів послаблює потенціал виконавчої функції та призводить до підвищення імпульсивності, а от-же, й до порушення нашої здатності тривалий час фокусуватися на чомусь іншому, як-от книжці, шкільній дошці, екрані компʼютера тощо.”

“Науковці дійшли висновку: що більше діти дивилися телевізор у ранньому віці, то більшими ставали їхні проблеми з концентрацією уваги в підлітковий період.”

“сила волі має чотири властивості: цілеспрямованість, передбачливість, саморегуляцію, саморефлексію і корекційну поведінку”

Метасвідомість — це аналітичний спосіб мислення, що допомагає людині глибше проаналізувати причини своєї поведінки та вчинків.”

“число Данбара. Сто п’ятдесят. Це оптимальна кількість людей, із якими можна підтримувати стабільні контакти (а для глибоких стосунків - не більше пʼяти).”

“Позбавте себе зайвого стресу й ніколи не працюйте з імейлами перед сном.”

“мотивація. Добре вивчений взаємозвʼязок між рівнем мотивації та продуктивністю сформульований у законі Єркса — Додсона” і має графічну форму перевернутої U-подібної кривої. Висота кривої відображає рівень продуктивності. Вершина кривої - це точка, якої треба прагнути, адже вона означає пік продуктивності за відповідної до цього сили мотивації. За браком збудження та мотивації працездатність також залишається невисокою. Якщо відчуваєте, що треба підбадьоритися, прогуляйтеся у швидкому темпі. Збудження необхідне для активації пильності, але через нерозраховане перезбудження, з яким зокрема повʼязаний стрес, продуктивність починає знову знижуватися."

“Ваші цілі — це пункти вашого плану на день.”

“Fink, George. “Stress: the health epidemic of the 21st century.” Elsevier SciTech Connect. http://scitechconnect.elsevier.com/stress-health-epidemic-21st-century/.

“Raz, Amir, and Jason Buhle. “Typologies of attentional networks.” Nature Reviews Neuroscience 7, no. 5 (2006): 367—79.”

“Kahneman, Daniel. Attention and Effort. Vol. 1063. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1973.”

“Banich, M. T. “Executive function: the search for an integrated account.” Current Directions in Psychological Science 18, no. 2 (2009): 89-94.”

“Wickens, Christopher D. Processing Resources and Attention. CRC Press, 2020.”

“Wickens, Christopher D. “Multiple resources and mental workload.” Human Factors 50, no. 3 (2008): 449-55.”

“Schneider, Walter, Sue T. Dumais, and Richard M. Shiffrin. Automatic/Control Processing”

“Schneider, Walter, Sue T. Dumais, and Richard M. Shiffrin. Automatic/Control Processing and Attention. Illinois University Champaign Human Attention Research Lab, 1982.”

“Midha, Serena, Horia A. Maior, Max L. Wilson, and Sarah Sharples. “Measuring mental workload variations in office work tasks using fNIRS.” International Journal of Human-Computer Studies 147 (2021): 102580.”

“Norman, Donald A., and Tim Shallice. “Attention to action.” In Consciousness and Self-Regulation, 1-18. Boston: Springer, 1986.”

“Wickens, Christopher D. “Multiple resources and mental workload.” Human Factors 50, no. 3 (2008): 449—55.”

“Kalimo, Raija, and Theo Mejman. “Psychological and behavioural responses to stress at work.” Psychosocial Factors at Work and Their Relation to Health (1987): 23-36.”

“Hunter, Mary Carol R., Brenda W. Gillespie, and Sophie Yu-Pu Chen. “Urban nature experiences reduce stress in the context of daily life based on salivary biomarkers.” Frontiers in Psychology 10 (2019): 722.”

“Esterman, M., and D. Rothlein. “Models of sustained attention.” Current Opinion in Psychology 29, (2019): 174-80.”

“Monsell, S. “Task switching.” Trends in Cognitive Sciences 7, no. 3 (March 2003): 134-40.”

“Chun, Marvin M., and Jeremy M. Wolfe. “Visual attention.” Blackwell Handbook of Perception, 2001): 272310.”

“Paxton, J. L., D. M. Barch, C. A. Racine, and T. S. Braver. “Cognitive control, goal maintenance, and prefrontal function in healthy aging.” Cerebral Cortex 18, no. 5 (2008): 1010-28.”

“Braver, T. S., and J. D. Cohen. “On the control of control: the role of dopamine in regulating prefrontal function and working memory.” Control of Cognitive Processes: Attention and Performance XVIII, (2000): 713-37.”

“Levy, David M., Jacob O. Wobbrock, Alfred W. Kaszniak, and Marilyn Ostergren. “The effects of mindfulness meditation training on multitasking in a high-stress information environment.” Proceedings of Graphics Interface, (2012): 45-52.”

“Hernstein, R. J. On the law of effect 1. Journal of the Experimental Analysis of Behavior 13, no. 2 (1970): 243—66.”

“Mark, Gloria, Shamsi T. Iqbal, Mary Czerwinski, and Paul Johns. “Bored Mondays and focused afternoons: the rhythm of attention and online activity in the workplace.” Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York: ACM Press, 3025-34. 2014.”

“Le Fevre, Judith. “Flow and the quality of experience during work and leisure.” Cambridge: Cambridge University Press, 1988.”

“Leroy, Sophie. “Why is it so hard to do my work? The challenge of attention residue when switching between work tasks.” Organizational Behavior and Human Decision Processes 109, no. 2 (2009): 168-81.”

“Mark, Gloria, Shamsi Iqbal, Mary Czerwinski, and Paul Johns. “Focused, aroused, but so distractible: temporal perspectives on multitasking and communications.” In Proceedings of the 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing, New York: ACM Press, 903—16. 2015.”

“Mark, Gloria, Daniela Gudith, and Ulrich Klocke. “The cost of interrupted work: more speed and stress.” In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York: ACM Press, 107—10. 2008.”

“Boot, Walter R., Arthur F. Kramer, Daniel J. Simons, Monica Fabiani, and Gabriele Gratton. “The effects of video game playing on attention, memory, and executive control.” Acta Psychologica 129, no. 3 (2008): 387-98.”

“Carr, Nicholas. The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains. New York: WW Norton & Company, 2020.”

“González, Victor M., and Gloria Mark. “Constant, constant, multi-tasking craziness’: managing multiple working spheres.” In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York: ACM Press, 113-20. 2004.”

“Jin, Jing, and Laura A. Dabbish. “Self-interruption on the computer: a typology of discretionary task interleaving.” In Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems, New York: ACM Press, 1799-808. 2009.”

“Lally, Phillippa, Cornelia H. M. Van Jaarsveld, Henry W. W. Potts, and Jane Wardle. “How are habits formed: Modelling habit formation in the real world.” European Journal of Social Psychology 40, no. 6 (2010): 998-1009.”

“Altmann, E. M., and J. G. Trafton. “Memory for goals: an activation-based model.” Cognitive Science 26, no. 1 (2002): 39-83.”

“Hart, Sandra G., and Lowell E. Staveland. “Development of NASA-TLX (Task Load Index): results of empirical and theoretical research.” In Advances in Psychology 52 (1988): 139-83. Amsterdam: North-Holland Publishing.”

Russell, Bertrand. Analysis of Mind. Oxfordshire: Routledge, 2005.

“De Choudhury, Munmun, Michael Gamon, Scott Counts, and Eric Horvitz. “Predicting depression via social media.” In Seventh International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. 2013.”

“Reece, Andrew G., and Christopher M. Danforth. “Instagram photos reveal predictive markers of depression.” EPJ Data Science 6(2017): 1-12.”

“Sherman, Lauren E., Patricia M. Greenfield, Leanna M. Hernandez, and Mirella Dapre-tto. “Peer influence via Instagram: effects on brain and behavior in adolescence and young adulthood.” Child Development 89, no. 1 (2018): 37-47.”

“Braams, Barbara R., Anna C. K. van Duijvenvoorde, Jiska S. Peper, and Eveline A. Crone. “Longitudinal changes in adolescent risk-taking: a comprehensive study of neural responses to rewards, pubertal development, and risk-taking behavior.” Journal of Neuroscience 35, no. 18 (2015): 7226-38.”

“Agarwal, Ritu, and Elena Karahanna. “Time flies when you’re having fun: cognitive absorption and beliefs about information technology usage.” MIS Quarterly, (2000): 665-94.”

“Diener, E. “Introduction to the special section on the structure of emotion.” Journal of Personality and Social Psychology 76 (1999): 803-4.”

“Agarwal, Ritu, and Elena Karahanna. “Time flies when you’re having fun: cognitive absorption and beliefs about information technology usage.” MIS Quarterly, (2000): 665-94.”

“Csikszentmihalyi, Mihaly. Flow: The Psychology of Optimal Experience. Vol. 1990. New York: Harper & Row, 1990.”

“Kabat-Zinn, Jon. Wherever You Go, There You Are: Mindfulness Meditation in Everyday Life. New York: Hachette Books, 2009.”

“Posner, Jonathan, James A. Russell, and Bradley S. Peterson. “The circumplex model of affect: an integrative approach to affective neuroscience, cognitive development, and psychopathology.” Development and Psychopathology 17, no. 3 (2005): 715-34.”

“Cutting, J. E., K. L. Brunick, J. E. DeLong, C. Iricinschi, and A. Candan. “Quicker, faster, darker: changes in Hollywood film over 75 years.” i-Perception 2, no. 6 (2011): 569-76.”

“Follows, S. (2017). “How many shots are in the average movie?” Stephen Follows Film Data and Education. Available https://stephenfollows.com/many-shots-average-movie/.

“Butler, Jeremy G. “Statistical analysis of television style: what can numbers tell us about TV editing?” Cinema Journal 54, no. 1 (Fall 2014): 25-45.”

“Smith, Tim J. “The attentional theory of cinematic continuity.” Projections 6, no. 1 (2012): 1-27.”

“Newstead, Kate, and Jenni Romaniuk. “Cost per second: the relative effectiveness of 15- and 30-second television advertisements.” Journal of Advertising Research 50, no. 1 (2010): 68-76.”

“Ceci, L. “TikTok — Statistics & Facts. 2022.” Statista. https://www.statista.com/topics/6077/tiktok/#topicHeader_ wrapper.”

“Aldredge, J. “Your guide to social media video lengths.” 2021. https://vimeo.com/blog/post/social-media-video-lengths/.

“Bandura, Albert. “The reconstrual of ‘free will’ from the agentic perspective of social cognitive theory.” In eds., John Baer, James C. Kaufman, and Roy F. Baumeister, Are We Free? Psychology and Free Will. Oxford University Press, 2008: 86-127.”

“Amabile, Teresa M., Sigal G. Barsade, Jennifer S. Mueller, and Barry M. Staw. “Affect and creativity at work.” Administrative Science Quarterly 50, no. 3 (2005): 367-403.”

“Yerkes, Robert M., and John D. Dodson. “The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation.” Punishment: Issues and Experiments, (1908): 27-41.”

книги про швидкочитання (промо) 

No comments:

Post a Comment

"Learning Patterns" Lydia Hallie, Addy Osmani

  reading speed test (promo) Best book notes: “Singletons are classes which can be instantiated once, and can be accessed globally. This si...