Saturday, December 7, 2019

Засіло в голові. Наука успішного навчання (Peter C. Brown)

Кращі нотатки з книги:

"Навчання ми називаємо здобуття знань і навичок та готовність дістати їх із пам'яті, щоб розібратися в потенційних проблемах і знайти варіанти розв'язання"

"Три аргументи про навчання: По-перше, воно дає користь, тільки якщо учень запам'ятав і за потреби може застосувати вивчене. По-друге, учитися і запам'ятовувати треба все життя. Хист до навчання допомагає протягом усього життя. По-третє, навчання - це навичка, яка набувається, і найдієвіші стратегії зазвичай зовсім не інтуїтивні."

Тренуй Свій Мозок разом з Readlax (промо-лінк)

"Знання є глибшими і довше зберігаються в пам'яті, коли здобуваються із зусиллями."

"Перечитування тексту та концентроване навчання для опанування нових навичок або знань - мабуть, найулюбленіші стратегії учнів, щоправда, НАЙМЕНШ ПРОДУКТИВНІ."

"ДІСТАВАННЯ інформації (пошук у пам'яті фактів, понять або подій) - ефективніша стратегія навчання, ніж перечитування. Простий приклад - флеш-картки."

"Опрацювання - це метод, за яким учень надає значення новому матеріалу, переказуючи його своїми словами та співвідносячи з тим, що знає. Що більше ви можете пояснити, як нові знання співвідносяться з попереднім, то краще засвоюєте новий матеріал і створюєте зв'язки, які допоможуть згадати його пізніше."

"Нові знання легше засвоюються, коли вставити їх у ширший контекст. Наприклад, що більше фактів з історії вам відомо про ту чи іншу подію, то краще ви її запам'ятаєте."

"Люди, які вміють знаходити основні засади в новому матеріалі та об'єднувати їх у ментальну модель, а потім співвідносити її із попередніми знаннями, майстерніше опановують складний матеріал. Ментальна модель - це подумки створена репрезентація певної зовнішньої реальності."

"Вивчаючи щось нове, ми щоразу змінюємо свій мозок - кожний досвід зберігається в пам'яті."

"Когнітивна психологія - це наука, яка пояснює розумові процеси на основі емпіричних досліджень про те, як люди сприймають інформацію, запам'ятовують і думають."

"Навчання справляє сильніший ефект, коли має значення або коли абстрактне поняття стає конкретним та особистим (!!!)"

"Ілюзія знання - це приклад поганої метакогніції: що ми знаємо про те, що знаємо."

"Рефлексія охоплює кілька когнітивних процесів, які сприяють ефективнішому навчанню: діставання інформації та практичних навичок із пам'яті, співвіднесення цієї інформації з новим досвідом та візуалізації й ментальні тренування, які допомагають визначитися, що зробити інакше наступного разу"

"тренувальне пригадування інформації значно краще допомагає закарбувати зання, ніж повторне ознайомлення з оригінальним матеріалом."

"Чому ж інтервальне навчання дієвіше за концентроване? Річ у тім, що для того, щоб нові знання потрапили в довгочасну пам'ять, потрібен процес консолідації, протягом якого сліди пам'яті (репрезентації нових знань у мозку) зміцнюються, набувають значення і поєднуються з попереднім знанням. Цей процес триває кілька годин, а може, і кілька днів. Швидкі заняття орієнтовані на короткочасну пам'ять. А щоб надійно опанувати матеріал, потрібен час на ментальні тренування та інші процеси консолідації. Саме тому інтервальне навчання краще спрацьовує. Зусилля, що вимагаються для діставання інформації з пам'яті після того, як вивчене призабулося, дають повторний запуск консолідації, дедалі зміцнюючи пам'ять."

"знання, отримані завдяки концентрованому, легшому для мозку навчанню, закодовуються в простій чи то вбогій репрезентації, а знання, здобуті завдяки урізноманітненим і складнішим заняттям, що напружують мозок, закодовуються в гнучкішій репрезентації, підхожій для ширшого застосування."

"Інтервали між навчанням, порційне "споживання" знань і можливість осмислити вивчене в перервах укріплює знання і пам'ять, забезпечуючи силу вкоріненої звички."

"сон має важливе значення для закріплення інформації в пам'яті, тому між заняттями повинна минути щонайменше доба."

"чергування та урізноманітнені заняття допомагають виходити за межі заучування здобувати концептуальні знання вищого рівня, уміти їх застосовувати і напрацьовувати глибшу й надійнішу базу знань."

"Рефлексія - це те саме діставання інформації з пам'яті (Що сталося? Що я зробив? Що з цього вийшло?), підкріплене опрацюванням (Що можна зробити інакше наступного разу?)"

"Що відбувається під час навчання? Кодування. Консолідація. Діставання."

"Ваш мозок конвертує інформацію в хімічні й електричні реакції, які формують ментальну репрезентацію побачених шаблонів. Цей процес називається кодуванням, а нові репрезентації в мозку - слідами пам'яті."

"Процес, за якого ментальні репрезентації зміцнюються для довгочасної пам'яті, називається консолідацією. Нові знання нестійкі: їхнє значення ще не повністю сформувалося, тому легко змінюється. У процесі консолідації мозок реорганізовує і стабілізує сліди пам'яті. Це може тривати кілька годин або довше та вимагає ретельної обробки нового матеріалу... Попередні знання є обов'язковою умовою для того, щоб мозок міг надати значення новій інформації, а формування зв'язків між ними - важлива функція консолідації."

"Недостатньо прагнути запам'ятати матеріал - треба вміти дістати його з пам'яті за потреби (Процес діставання)"

"Людина здатна засвоїти практично необмежену кількість нових знань, якщо вони співвідносяться з тими, що вже є. Будь-яке навчання залежить від попереднього, тож що більше ми вивчаємо, то більше створюємо зв'язків для подальшого здобування знань. (!!!)"

"Зусилля для реконструкції вивченого задіюють реконсолідацію і забезпечують глибокі знання."

"Коли людина приділяє кілька хвилин, щоб повторити вивчене на уроці (чи засвоєне з досвіду) і влаштувати самоопитування, це називається рефлексією."

"Страх перед провалами отруює навчальний процес, змушуючи боятися експериментів і ризиків, без яких не буває поступу."

"Оперативна пам'ять - це обсяг інформації, яку людина здатна втримати в голові, працюючи над завданням, особливо коли щось відволікає. Зазвичай що потужніша оперативна пам'ять, то вищий IQ."

"Навчальний процес відбувається щонайменше в три етапи. Початкове кодування інформації закладається в короткочасній оперативній пам'яті, перш ніж консолідуватися в цілісну репрезентацію, збережену в довгостроковій. Консолідація реорганізовує й стабілізує сліди пам'яті, надає їм значення та утворює зв'язки між колишнім досвідом і знанням, збереженим в довгостроковій пам'яті. Діставання інформації з пам'яті оновлює знання й дає змогу застосовувати їх за потреби."

"Знання завжди грунтується на попередніх знаннях. Ми інтерпретуємо і запам'ятовуємо події, формуючи зв'язки з уже відомою нам інформацією."

"Можливості довгочасної пам'яті практично безмежні: що більше знаєш, то більше зв'язків для того, щоб додавати нові знання."

"Пам'ять - це реконструкція. Ми не в змозі пам'ятати кожний аспект події, тому пам'ятаємо елементи, що мають для нас найбільше емоційне значення, заповнюємо прогалини власними подробицями, що співвідносяться з нашим наративом. Але водночас помиляємось."

"Інфляція уяви - це коли люди, яких попросили яскраво уявити подію, пізніше вірять, що ця подія справді сталася."

"Ще один різновид ілюзії пам'яті - сугестія, зо залежить від того, як поставлено запитання. Інший розлад пам'яті - інтерференція."

"Знайома інформація може викликати оманливе відчуття знання."

"Ілюзії вільного володіння виникають через схильність людей плутати вільне орієнтування в тексті з вивченням."

"Наша пам'ять також зазнає соціального впливу, бо узгоджується з пам'яттю людей, які нас оточують... Зворотний бік ефекту соціального впливу - схильність людей припускати, що інші поділяють їхні переконання. Це називається ефектом хибного консенсусу."

"Тренуйся, немов граєш, і тоді гратимеш так, як тренувався."

"Іноді найефективнішим фідбеком для корегування суджень про те, що ви знаєте і чого не знаєте, є ваші помилки. (!!)"

"Якщо скласти перелік особливостей, які найдужче впливають на навчання, на першому місці буде рівень володіння мовою і техніка читання. (!!!)"

"За моделею VARK, розробленою Нілом Флемінгом, слід виокремлювати такі види сприйняття інформації: візуальний (V), аудіальний (A), читання (R) і кінетичний (K), тобто через рухи, доторки й активне дослідження. Згідно з Флемінгом, VARK визначає тільки один аспект стилю навчання людини, що загалом охоплює 18 параметрів, зокрема температурний режим, освітлення, харчування, біоритми та індивідуальну роботу або групові заняття."

"Одна з поширених моделей, заснована на дослідженнях Кеннета й Ріти Данн, визначає шість аспектів стилю навчання людини: середовищний, емоційний, соціологічний, перцептуальний, фізіологічний і психологічний."

"Дослідники дійшли висновку, що важливіше, шоб метод викладання відповідав предмету, який викладається: візуальний - для геометрії і географії, вербальний - для поезії тощо."

"Сучасні психологи загалом погоджуються, що люди мають щонайменше два типи інтелекту. Рухомий інтелект - це здатність міркувати, зауважувати взаємозв'язки, мислити абстрактно і втримувати інформацію в пам'яті під час роботи над певним завданням; кристалізований інтелект - це накопичені людиною знання про світ і процедури або ментальні моделі, сформовані на основі попередніх знань і досвіду. Укупі ці два типи інтелекту дають змогу вчитися, мислити й розв'язувати задачі."

"За гіпотезою Говарда Гарднера люди мають аж вісім типів інтелекту: логіко-математичний, просторовий, лінгвістичний, кінестетичний, музичний, міжособистісний, внутрішньоособистісний, натуралістичний."

"логіко-математичний інтелект - здатність до критичного мислення, оперування цифрами й абстрактними поняттями тощо."

"просторовий інтелект - тривимірне сприйняття і здатність візуалізувати за допомогою внутрішнього зору"

"лінгвістичний інтелект - здатність працювати зі словами й мовами."

"кінестетичний інтелект - фізична спритність і здатність контролювати тіло."

"музичний інтелект - чутливість до звуків, ритмів, тонів і музики"

"міжособистісний інтелект - здатність "читати" інших людей та ефективно взаємодіяти"

"внутрішньоособистісний інтелект - здатність розуміти себе й оцінювати свої знання, уміння та ефективність"

"натуралістичний інтелект - здатність розрізняти природне середовище і пристосовуватись до нього (наприклад, такий інтелект має садівник, мисливець або кухар)"

"Роберт Стернберг запропонував теорію про три типи інтелекту. Аналітичний інтелект - це здатність розв'язувати задачі, зокрема типові задачі на тестах; творчий інтелект - це здатність синтезувати й застосовувати знання і навички в нових і незвичних ситуаціях; практичний інтелект - це здатність адаптуватися до повсякденного життя, розумит, як чинити за певних умов, і діяти;"

"Важливішим за IQ є дисципліна, сила волі та мислення, націлене на зростання, які сповнюють вірою в можливості, розвивають творче мислення і наполегливість, необхідні для серйозного навчання та успішності (!!!)"

"стати професіоналом може кожна людина зі звичайними обдаруваннями, якщо має для цього МОТИВАЦІЮ, ЧАС і ДИСЦИПЛІНУ. (!)"

"Мнемотехніки - це ментальні інструменти, які допомагають утримати інформацію в пам'яті завдяки орієнтирам для швидкого пригадування."

"Рефлексія - це сукупність діставання інформації з пам'яті та опрацювання, що нашаровують знання й зміцнюють навички."

"Калібрування - це коли студент узгоджує свою думку про те, що знає і чого не знає, з об'єктивним фідбеком, щоб уникнути ілюзії знання."

"Мнемотехніки допомагають діставати вивчене з пам'яті і втримувати в голові великий обсяг інформації"

"завжди читати матеріал перед лекцією (!)"

"навчання - це важка праця, а зусилля примножують інтелектуальні здібності."

"Залучення працівників - це стиль управління, що грунтується на довірі й готовності спілкуватися"

Книга - суперключ для розвитку мозку. Тренуй Свій Мозок разом з Readlax

Readlax - ігри для мозку та читання

View all my reviews

No comments:

Post a Comment

"Мистецтво мислити системно" Донелла Медоуз

Швидкочитання (промо) Кращі нотатки з книги: “Це основна ідея теорії систем. Завваживши звʼязок між структурою та поведінкою, ми починаємо ...